expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA  

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme  

aby balík došiel v poriadku


Valentino Rossi: životopis, kariéra, tituly, štatistiky a rekordy


06.07.2025
 | 
6 min. čítania.

Ak ste fanúšikom rýchlych motoriek, Valentino Rossi je meno, ktoré sa v motocyklovom športe nedá obísť. Dlhé roky patril k tým, ktorí určovali tempo, neustále lámali rekordy a pritiahli k MotoGP milióny fanúšikov po celom svete. Aké boli jeho začiatky, kedy zažil vrchol kariéry a aké tituly a víťazstvá dosiahol? Pozrite sa.

(Zdroj: depositphotos.com)

Narodenie, detstvo, začiatky a juniorske obdobie

Valentino Rossi sa narodil 16. februára 1979 v talianskom Urbine, ale vyrastal v neďalekej Tavullii, ktorá sa neskôr stala kultovým miestom pre MotoGP.

Valentino však nemal len šťastie na lokalitu, ale aj na korene. Jeho otec Graziano Rossi bol sám pretekár a vo svojej kariére stál niekoľkokrát na pódiu v triede motoriek 500 cm3. Napriek tomu jeho úplne prvým vozidlom nebola motorka, ale upravená motokára. Mama Stefania totiž nechcela, hneď sadal na dve kolesá.

Jeho otec mu zložil štvorkolesový stroj s motorom z minibiku, čiže z malej motorky. Valentino začal jazdiť ako päťročný a už vo veku 11 rokov jazdil v regionálnych pretekoch minibikov, kde v roku 1992 vyhral taliansky šampionát.

V nasledujúcich rokoch prešiel do juniorskej triedy 125 cm3 a prvý výsledok prišiel už v sezóne 1993, keď v talianskom šampionáte Sport Production obsadil celkové 9. miesto. O rok neskôr už pretek vyhral a to ho posunulo ďalej. V roku 1995 už jazdil európsky šampionát do 125 cm3 s tímom Sandroni a zúčastnil sa aj šampionátu v Taliansku.

Na európskej úrovni sa síce stretol s tvrdšou konkurenciou, no aj tam dokázal zaujať. Vďaka tomu si ho všimla stajňa Aprilia a ponúkla mu miesto v majstrovstvách sveta. Hoci stále bol ešte junior, jeho jazdecký štýl pôsobil, akoby jazdil celý život.

Pôsobenie v MotoGP do roku 2012 a získané tituly

Rossi prišiel do najvyššej kategórie MotoGP v roku 2000 v tíme Hondy a hneď patril medzi najrýchlejších. V premiérovej sezóne bojoval o titul a skončil druhý.

O rok neskôr už šampionát ovládol s 11 víťazstvami a tak svoj prvý titul v kráľovskej triede získal vo veľkom štýle. Navyše, v tej dobe patril do prestížneho klubu iba zopár jazdcov, ktorí dokázali vyhrať tituly v kubatúrach 125 cm3, 250 cm3 aj 500 cm3.

V roku 2002 pritom prišla úplne nová éra MotoGP s 990 cm3 motormi. Rossimu táto kubatúra doslova sadla ako uliata a tak v ročníkoch 2002 a 2003 vyhral dokopy 20 pretekov, získal dva tituly a ukázal, že je ďaleko pred zvyškom štartového poľa. Veľkú zásluhu na tejto dominancii mala aj Honda, ktorá dala Rossimu špičkový stroj.

O to väčší šok prišiel v sezóne 2004, keď Valentino odišiel k Yamahe, ktorá bola v tom čase oveľa slabšia. V prvej Veľkej cene na novej motorke však hneď vyhral a celkovo získal v tejto sezóne 9 víťazstiev a bez problémov aj titul.

V roku 2005 svoju dominanciu zopakoval. Získal 11 výhier, 367 bodov a ďalší titul. Yamaha sa vďaka nemu zmenila na víťazný tím. Hoci v rokoch 2006 a 2007 mu tituly ušli, v rokoch 2008 a 2009 sa vrátil na vrchol. Od roku 2011 potom prestúpil do Ducati, no už bez väčších úspechov. Bolo zjavné, že táto motorka mu proste nesedí.

(Zdroj: depositphotos.com)

Návrat do Yamahy v 2013 a ako sa mu darilo do 2020

V 2013 sa tak Rossi vrátil späť do Yamahy. Po dvoch rokoch trápenia s Ducati to bol krok k stabilite. Hoci v tejto sezóne skončil až na 4. mieste s 237 bodmi a nebol späť na vrchole, opäť bol aspoň konkurencieschopný. Rok 2014 bol podobný.

Výsledky boli konzistentnejšie, pribudli pódiá a víťazstvá, no na titul to nestačilo. V sezóne skončil celkovo druhý, no Márquez bol neporaziteľný. Napriek tomu bolo zrejmé, že Rossi ešte nepatrí do starého železa. Potvrdil to aj v roku 2015, kde dokonca viedol šampionát až do posledných pretekov. Potom ale prišla penalizácia a titul stratil.

V ďalších sezónach 2016 a 2017 si udržal silnú formu, ale na titul to už nestačilo. Získal niekoľko víťazstiev, no Márquez bol už nad jeho sily.

Rossi stále jazdil na špičkovej úrovni, ale konkurencia bola mladšia, agresívnejšia a technológia sa posúvala rýchlejšie. V rokoch 2018 a 2019 sa ešte objavil na pódiu, no víťazstvá nepridal. V ročníku 2019 skončil až siedmy.

Sezóna 2020 bola najhoršia. Technické problémy, pády a COVID ho odsunuli na 15. miesto. O rok neskôr ešte ohlásil svoj návrat v tíme Petronas Yamaha, no to už bola jeho labutia pieseň. Práve ročník 2021 bol jeho oficiálne posledný a hoci už žiadne veľké víťazstvá nepridal, jeho kariéra mala finále, aké si legendy zaslúžia.

Iné preteky ako MotoGP, štatistiky, rekordy a čo robí dnes

Aj po konci kariéry Valentino Rossi ešte neodišiel zo sveta pretekov. Už počas kariéry testoval formuly a zúčastnil sa rely na Monza Rally Show, ktorú aj vyhral. Vždy mal blízko aj k autám a tak sa im po ukončení kariéry začal venovať naplno.

Od roku 2022 preteká v GT World Challenge Europe s tímom WRT, jazdiacim na Audi R8 LMS a neskôr na BMW M4 GT3. Ide o okruhové preteky na uzavretých tratiach po celej Európe. Valentino Rossi sa ich nezúčastňuje len ako hosť, naopak, jazdí celé sezóny, dokonca sa zúčastňuje vytrvalostných aj šprintových pretekov.

Počas svojej kariéry v MotoGP odjazdil 432 veľkých cien, čo je historický rekord. Získal 9 titulov majstra sveta, 115 víťazstiev a 235 pódiových umiestnení.

Z toho 89 výhier bolo v kráľovskej triede. Získal viac než 6000 bodov. Medzi jeho rekordy patrí aj najdlhšia kariéra v MotoGP, víťazstvá v štyroch rôznych triedach a tiež fakt, že dokázal získať tituly s dvoma rôznymi výrobcami, konkrétne s Hondou aj Yamahou. Okrem toho je aj marketingový fenomén, najmä jeho číslo 46.

Tým sa stal známym na trati, rovnako aj svojimi typickými farbami kombinézy alebo motorky. To všetko sa stalo ikonou a predmetom licencovaných predmetov. Dnes má Rossi vlastný tím VR46 v troch kategóriách a to MotoGP, Moto2 aj Moto3.

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku